Interview met José Mojica Marins – De horrorfilm ten tijden van Tropicália en het militaire regime

Hoewel het grootste gedeelte van het interview wat wij José Mojica Marins afnamen door Schokkend Nieuws zal worden gepubliceerd, stelden wij hem ook nog wat vragen die specifiek betrekking hebben op ons onderzoek. Op het eiland Florianópolis ontmoette wij professor Daniel Serravalle de Sá wiens proefschrift Marins’ werk contextualiseert in het licht van het militaire regime. De Sá’s werk is baanbrekend in die zin dat de meeste Brazilianen de films van Marins niet echt serieus nemen – niet in conceptuele zin maar ook niet op het niveau van de praktische innovaties die Marins deed. Naast vernieuwende manieren om films te financieren bedacht Marins namelijk een aantal vernieuwende camerastandpunten en edit technieken.

Het feit dat Marins bevriend was met mensen uit de Tropicália beweging en met een aantal regisseurs die eveneens naam maakten rond die tijd geeft aan dat hij aan het begin van zijn carrière een stuk serieuzer genomen werd. Wellicht dat de censuur tijdens het militaire regime daar negatieve invloed op heeft gehad. Veel van Marins vrienden verhuisden naar het buitenland, voor sommige was dat bittere noodzaak en voor anderen kwam het carrière technisch wel goed uit om in ‘ballingschap’ te ‘moeten’ leven. Marins koos er echter voor om in Brazilië te blijven en het gevecht met de censor aan te gaan. Een gevecht dat hij uiteraard niet kon winnen: zijn films mochten uiteindelijk niet meer vertoond worden en na de val van het regime zag Marins zich genoodzaakt om pornofilms te maken om zijn rekeningen te kunnen betalen. Inmiddels waren zijn films wel opgepikt in de Anglo-Europese wereld waar ze geroemd werden vanwege hun vernieuwende mix van horror, geweld, felle kritiek op religies en huis-tuin-en-keuken filosofie. Dit in combinatie met het feit dat Zé do Caixão uitgroeide tot een nationaal fenomeen zorgde er voor dat Marins tot op de dag van vandaag films kan maken in Brazilië.

Maaike Gouwenberg en Joris Lindhout en Jose Mojica Marins

M&J: We spraken met verschillende mensen die jouw vroege werk lezen als een kritiek op de sociale omstandigheden in die tijd. Was het een bewuste keuze om sociale kritiek in je films te verwerken of is dit iets wat achteraf door wetenschappers gelezen wordt?

José: Ik deed gewoon wat ik dacht dat ik moest doen.

M&J: Maar had je de intentie om met je films kritiek te leveren op het regime?

José: Een nekschot had ik gezien, maar een filmstudio nog nooit. Pas na mijn derde film ben ik naar een studio gegaan: Maristela in Vera Cruz. Ik had daar mijn kantoor maar ik filmde altijd op straat.

M&J: Hoe sta je tegenover de analyse van je werk als een instrument voor sociale kritiek?

José: Ik ben vaak gearresteerd. Ik was een van de meest vervolgde filmmakers, het was een hele nare tijd. Eigenlijk wouden ze me uit de weg ruimen.

M&J: Ben je verbannen geweest?

José: Ik ben nooit verbannen, maar vaak gearresteerd en gemarteld. De enige reden dat ik nog leef is omdat ik zo slim ben. Ik zag al mijn vrienden zoals Glauber Rocha, Rogério Sganzerla en Júlio Bressane naar het buitenland vluchten. Ze zeiden tegen me: Zé als je niet vlucht zullen ze je vermoorden! En daar hadden ze gelijk in. Ze hadden me zeker vermoord als ik ze niet te slim af was geweest. Ik zorgde dat ik bevriend werd met een aantal mensen bij de politie en vroeg hen om uitnodigingen voor besloten feestjes. Op die feestjes zocht ik naar dochters van hooggeplaatste politiemannen, en hen bood ik een rol aan in mijn nieuwste film. Als ze me vervolgens probeerden te arresteren tijdens het filmen liet ik haar bellen met haar vader, en zo kon ik altijd mijn films afmaken.

M&J: En die meisjes hadden niets door?

José: Jawel, nadat het regime was gevallen vertelde ik ze ook dat ik eigenlijk alleen maar bij ze was om mijn films te kunnen maken. Zij vertelden mij toen dat ze ook alleen bij mij waren zodat ik mijn films kon maken.

… De rest van het interview zal binnenkort door Schokkend Nieuws worden gepubliceerd!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s